Korby

Shimano Stx-Rc

FC-MC36 1997

(42-alu,32-stal,22-stal) 

2500 km  nie widać śladów zużycia  

7500 km ślady naturalnego zużycia chodzi nadal bez problemu nic nie przeskakuje.

8250 km pęka lewe ramię korby. (na płaskim odcinku - ruszałem na zielonym świetle) dla ciekawych: zdjęcie1 zdjęcie2

(teren 80% szosa 20%)

12163 km tryby w korbie się zużyły, łańcuch przeskakuje po trybach środkowej tarczy. Wymiana napędu na nowy  

Suntour MD 300

Korba oryginalnie montowana w rowerze. Ciężko mi ją oceniać mogę powiedzieć tylko tyle że została wymieniona jako zużyta (zęby) na stx-a po 2800 km, lecz prawdopodobnie spowodowane było to nieprawidłowym używaniem i konserwacją układu napędowego w nowym rowerze

Accent Tacoma MTB-A2S

IMO fajna korba. Wachałem się pomiędzy Alivio, jakimś tańszym -TRUVATIV-em wybór padł na Accenta. Na razie niewiele mogę napisać o trwałości, a co do sztywności to nie jestem takim profi żeby wyczuć czy korba jest sztywna czy nie :)  Wykonane są z hartowanego i kutego na zimno stopu aluminium 6061-T6. Konstrukcja prawej korby i pająka wykonana z jednej bryły. Zewnętrzna zębatka o grubości 3 mm wykonana z hartowanego stopu aluminium 7075-T6. Środkowa i wewnętrzna zębatka wykonana z hartowanej stali Cr-Mo. Ilość zębów: 44/32/22 (8-9 biegowy). Pająk czteroramienny. Wszystkie zębatki skręcane (rozstaw: 104/64 mm). Długość korby: 175 mm. Linia łańcucha: 48 mm. Waga: 700 g.  

Przerzutki tylne

Shimano Stx-Rc

RD-MC38 1998

Przerzutka działa precyzyjnie a w porównaniu do seryjnie montowanej w Authorze Alivio jest na pewno mocniejsza gdyż wykonana w całości z aluminium. Waga 292 gr. Ta przerzutka jest nie do zajechania służyłaby pewnie do dziś, lecz została wykrzywiona przez grubą gałąź. 

Shimano Alivio 2000  RD-MC18

Bardzo poczciwa przerzutka wytrzyma na pewno wiele km, działa dość precyzyjnie. Moja niestety została wygięta ale dlatego iż spadłem na nią wjeżdżając w rozpadlinę pomiędzy dwoma betonowymi płytami.

Shimano Acera 2000 FD-M330

Przerzutka była seryjnie zamontowana w moim rowerze. Po wymianie napędu okazało się że nie współpracuje dobrze z nową korbą Accenta - nie zrzucała na małą tarczę. Ma przejechane 16700 km i ma duże luzy ale nie przeszkadzało to jej w poprawnej pracy. Jak na Acerę to należy się 5+ i pewnie nadal bym na niej jeździł gdyby nie wymiana napędu.  Waga ~ 150 gr 

Przerzutki przednie

Shimano Deore LX       FD-M561

Moją Acerę z powodu niekompatybilności z nową korbą wymieniłem na Deore LX (FD-M561). Kupiłem ja na allegro za 54 zł z przesyłką to jest w sklepowej cenie Alivio. Przerzutka to model z przed kilku lat, ale jak to mawiają Shimano jak wino czym starsze tym lepsze. W przeciwieństwie do Acery (top swing) jest to przerzutka typu  down swing czyli z obejmą od góry i jest ona mniej podatna na powstawanie luzów. Oczywiście o wyborze Lx-a zdecydowała też średnica mojej rury podsiodłowej - 28.6 mm i górny ciąg linki jaki jest zastosowany w moim rowerze.  Waga ~ 120 gr 

Kasety

Sram 5.0, 8- biegów PG-850 (11-28)

Przebieg jak korba stx-rc nadal działa bez zarzutów. Po 15474 km wymiana kasety na nową oczywiście sprawdzoną sram 5.0 tyle że (11-32). Kaseta się sprawdziła więc po wymianie zużytego po 12100 km napędu kupiłem ją ponownie  

Shimano Alivio CS-HG50
Kaseta oryginalnie montowana w rowerze. Z powodu zużycia została wymieniona na SRAM 5.0 po 2800 km, lecz prawdopodobnie spowodowane było to nieprawidłowym używaniem i konserwacją układu napędowego w nowym rowerze.

Pedały

Vp 133 (platformy spd, aluminium)

Polecam dobre pedałka  IMHO łatwo wyczuć moment wypięcia. Działają bez zarzutu a jestem już drugim właścicielem dodatkowo na + można dodać to że można wymieniać łożyska na zwykle polskie ;-). Po paru tysiącach kilometrów pękły blaszki trzymające but lecz pedały miały już dużo za sobą .... Pedałki się sprawdzały ponieważ na początku mojej przygody z spd wolałem mieć szerszą ramkę do okoła pedała tak aby łatwo mi było na niego trafić butem oraz od czasu do czasu przejechac sie w cywilnych butach. Finał jest taki że i tak kupiłem sobie cywilne buty spd Sidi forest więc wszędzie w nich i tak jeździłem a taki pedał jest bardziej przeznaczony do jakiegoś freeride/DH niż do XC

Shimano

PD-M505

Pedałki zastąpiły wysłużone VP133. Na "+" na pewno mniejsza waga a to przez brak ramki. Na "-" ciężej się wpiąć, pedał jest trochę wyczuwalny przez podeszwę buta Sidi ale to już raczej wina miękkiej podeszwy w butach tych butach, w butach ze sztywną podeszwą nie ma tego wrażenia. Teraz po roku użytkowania nie czuję pedała przez podeszwę ale że ciężko się wpiąć to podtrzymuję poza tym lepiej brać pedałka z otwartą konstrukcją np PD-M520 lub PD-M540 które są lżejsze oraz mają konstrukcję z wyższych grup pedałów która jest otwarta i lepiej oczyszcza się z błota/śniegu.

Łańcuch

Shimano IG-90

Jest to łańcuch od starych systemów XT, gdy łańcuch XT obsługiwał 8 biegowe kasety. Wszystkie ogniwka są niklowane co czyni łańcuch estetyczniejszym ale i odporniejszym na korozję. przebieg około 3000 km - funkcjonuje bez zarzutów.  

Shimano IG-50

Praktycznie to samo co IG-90 jedynie trochę mniej niklu -jedynie na zewnętrznych ogniwach. Przebieg około 3000 km - funkcjonuje bez zarzutów. Po wymianie zużytego napędu kupiłem ponownie 2 szt IG 51 i stosuję je na wymianę co ~500 km   

Shimano IG-31

Łańcuch oryginalnie montowany w rowerze. Ciężko mi go oceniać mogę powiedzieć tylko tyle że został "zajechany" po 2800 km, wydłużył się o ~3 cm (dwa ogniwka), lecz prawdopodobnie spowodowane było to nieprawidłowym używaniem i konserwacją układu napędowego w nowym rowerze. Wydaje mi się jednak iż jest to nienaturalne zużycie i polecał bym wyższe modele.

Opony

Panaracer Vapor
Chyba najtańszy model w kolekcji Panaracer, opony nie równo wylane oczywiści drutowe i dość szybko się zdzierają ogólnie za cenę 50 zł można na pewno znaleźć coś lepszego. Zaraz, zaraz na przedniej oponie jeżdzę już 3 lata - czyli na przód jeśli komuś nie przeszkadza duża masa ok

Michelin WildGripper X-sport
Kupiłem te oponki kierując się znaną marką. Opony pomimo że zwijane są dość ciężkie i ważą prawie tyle ile drutówki (720 gr). Nowa opona założona na przód stosunkowo niepewnie prowadziła rower, zwłaszcza czuć to puszczając kierownicę, gdy się jedzie na wprost jest ok jednak opona  ma tendencje do gwałtownego pogłębiania skrętu, więc gdy kierownica przechyliła sie lekko w lewą lub prawą stronę rower zaczynał nagle gwałtownie skręcać bywało to trochę niebezpieczne. Po dłuższym czasie bieżnik się dotarł na tyle że przednie koło już tak nie myszkuje. 

Continental Escape Pro 26-2.1
Te opony kupiłem mając na myśli "odchudzenie" roweru są lekkie ważą ~520gr. Po założeniu pomimo że są szerokości 2,1 są węższe niż Micheliny WildGripper X-sport 1,95 !!!. Dość ciężko wchodzą na obręcz, trochę hałasują na asfalcie ale czuję że będę z nich zadowolony. Kupiłem je w promocyjnej cenie 55 zł/szt. producent zrobił na nie promocje przeceniając z ponad 100 zł. Opony mają gęsty oplot 170 TPI co sprawia iż powinny być bardziej odporne na przebicia, oraz bardziej elastyczne, czyli mają bardziej pracować na skrętach co jest na plus w porównaniu do sztywnych opon nie dopasowujących się do warunków "toczenia".  

Dętki

Bontrager XXX Lite

Te dętki kupiłem również z myślą o odchudzaniu roweru. Są leciusieńkie -90 gr przez co bardzo delikatne. Już przy zakładaniu na przednie koło jedną uszkodziłem - wpychając obręcz na koło za pomocą łyżek musiałem ją przyszczypać do obręczy i teraz schodzi z niej powietrze. Na plus należy to że wraz z dętką jest w komplecie parciana samoprzylepna ochronna opaska na obręcz.

Buty

Sidi Forest

Butki jak znalazł szkoda że przestali je je już produkować. Może nie ma takiego wyczucia jak w profesjonalnych butach spd z twardą podeszwa ale za to nadają się do codziennego użycia i można w nich pojechać np: do pracy czy na zakupy. (radzę od razu skrócić sznurówki które niestety lubią się wplątać w korbę), Butki są fantastyczne trzymają się wyśmienicie już 3 sezon.  
Kask

Met Bad Boy

Kask jest ok mam jeszcze starszy model z 9 otworami i czasami jest w nim trochę za gorąco. Jest lekki i wygodny. Po 2 latach zużyły się piankowe wstawki - te aby kask leżał mięciutko na głowie, są na szczęście zapasowe.

Amortyzator

Marzocchi MXC Coil 2002, 80 mm skoku

Zauważyłem naprawdę pomocne działanie przy szybkich zjazdach po nierównościach tam gdzie na moim sztywniaku w oczach miałem łzy od wstrząsów teraz jadę swobodnie. Wybieranie małych nierówności można miedzy bajki włożyć. Po 1,5 roku amor dalej działa spoko 0 luzów itp.

Liczniki

Sigma Sport BC800

Licznik posiada 8 funkcji i to do MTB moim zdaniem wystarczy na co komu licznik kadencji w lesie. Najlepszą funkcją jest porównywanie w czasie rzeczywistym wartości chwilowej do średniej prędkości co jest wskazywane wskaźnikami +/- na wyświetlaczu.

Sigma Sport BC1200

Sigma800 niestety spadła mi na chodnik i musiałem kupić coś nowego. Wybór padł na BC1200 który w stosunku do starszej wersji 1200 nie posiada licznika kadencji, lecz posiada inne użyteczne funkcje typu stoper odmierzanie dystansu w dół. Na "-" zbyt delikatna konstrukcja przycisków, delikatne mocowanie "Twist Lock" na + czytelność, wszystkie potrzebne funkcje. Przez rok czasu już 2 raz szwankują gumowe przyciski. Za pierwszym razem licznik wymieniony na nowy teraz w nowym sytuacja się powtarza, trochę delikatna konstrukcja poza tym funkcje ok, choć przydała by się funkcja ukrywania niepotrzebnych pozycji w menu. Gdyż czasem ciężko jest przerzucić 8 funkcji aby znaleźć sie np. na prędkości maksymalnej lub dystansie dziennym.

Hamulce

Shimano deore XT 2004 BR-M760

Hamulec jest bardzo dobry, w porównaniu wcześniej używanych V-ek Tektro. Jest bardzo mocny, a przy tym wyczuwalny, nie zablokuje nam nagle koła (chyba że zaciśniemy odrazu mocno klamki), gdyż precyzyjnie można dozować siłę hamowania (modulacja) , Pewnie jest to wynikiem równoległego prowadzenia klocków i przemyślanej konstrukcji. 

Koło tył

Mavic X221 

+ Mars 9000 + Sapim Leader 2 (Zmiana obręczy na AlexRims ACE18)

Jestem zadowolony z tego koła. Piasta Mars 9000 toczy się gładko na łożyskach maszynowych  i nie ma żadnych luzów. Obręcz X211 od nowości rozcentrowała się jedynie troszeczkę (1 maraton + 1 kkm), całość w ryzach trzymają mocne szprychy Sapim Leader 2.0. Wymiana obręczy na AlexRims ACE18 ponieważ obręcz Mavic pękła po dobiciu felgą w jakiś korzeń po złapaniu gumy - IMHO słaba obręcz i te mavick-i podobno tak mają jak się dowiedziałem w sklepie rowerowym  

Koło przód

Sunrims CR18 + Shimano Deore + Sapim Leader 2

Seryjnie montowane koło Ritchey Vantage Sport po 16000 km powiedziało dość - sądzę że to i tak bardzo dużo jak na koło MTB. W obręczy widać było małe dziurki na wylot, piasta dawała jeszcze by radę lecz miała trochę wżerów na konusach i postanowiłem ją wymienić wraz z obręczą. Ostatnio za dużo pieniędzy tracę na mój rower więc złożyłem ekonomiczniejszą wersję koła czyli: piasta Shimano Deore, szprychy Sapim Leader 2.0, obręcz  Sunrims CR18. Stare koło z wytartą obręczą ważyło 900 gr, nowe 940 gr. Wadą obręczy CR18 jest to że strasznie ciężko zakłada się na nią opony i łatwo przy tym uszkodzić dętkę.

Sztyca

Cane Creek Thudbuster

Po maratonie w Jeleniej Górze, gdy po ostrym finiszu po nierównym ściernisku gdzie, jak i podczas całego maratonu mój kręgosłup dostał tylu razów powiedziałem sobie dość - szkoda zdrowia, albo kupuję sobie ramę fullsuspension albo choć sztycę amortyzowaną. O fajnej konstrukcji jaką jest  amortyzowana sztyca Thudbuster firmy Cane Creek powiedział mi Trapez. Jeszcze trochę myślałem czy by nie kupić ramy Gary Fisher Sugar 4 ale ona kosztowała 2000 zł i to było dla mnie za dużo. Po przemyśleniu wszystkich za i przeciw zacytuję tu przy tym to co pisałem juz na preclu: "

Rama: 
- W miare ciekawa rama kosztuje około 2000 zł - czyli sporo jak na moją kieszeń 
+ Na podjazdach dobra przyczepność tylnego koła 
+ Wydaje mi się że dłuższa żywotność niż amortyzowanego wspornika siodła 
Sztyca: 
- pewnie szybciej dostanie luzów niż rama gdyż jest delikatniejsza. 
- kręgosłup nie dostaje, ale kolanka dalej (chociaż właściwie jak się siedzi to kolana dość luźno spoczywają na pedałach więc aż chyba tak nie dostają) 
+ lżejsza od ramy 
+ tańsza od ramy 
+ można wstać i pocisnąć pod górę jak na sztywniaku 
+ wydaje mi się że bardziej subtelnie będzie wybierała nierówności od fulla (w fullu jest spory amortyzator, który może nie wybierać tych mniejszych nierówności) "

mój wybór padł właśnie na sztycę. Kolega który był w USA kupił mi ją w sklepie http://www.greenfishsports.com wyszło 100 zł taniej niż w Polsce czyli około 370 zł. Przesyłka szła zaledwie tydzień i nie zapłaciłem żadnego cła. O przewadze tej sztycy nad innymi konstrukcjami sztyc amortyzowanych przesądza konstrukcja - amortyzuje ona w tzw. lini koła. Tu jest prezentacja we flashu podobnego rozwiązania, która powinna wyjaśnić zalety tej konstrukcji - wystarczy kliknąć w niebieski prostokącik http://www.srsuntour-cycling.com/standard.xml?vpID=168

Medium amortyzującym w sztycy są elastomery dla mojej wagi ~76 kg dedykowane są dwa niebieskie elastomery w zestawie są jeszcze miększe szare i twardsze czarne próbowałem założyć jeden elastometr szary i jeden niebieski (wg producenta konfiguracja do 75 kg), gdyż chciałem mieć miękcej ale jeździło się jakoś dziwnie, bardziej bujało więc wróciłem do dwóch niebieskich. Sztyca jest fantastyczna pochłania małe nierówności typu kostka brukowa idealnie, z większymi może trochę mniej sobie daje radę ale przecież jak bardziej trzęsie to i tak się staje na pedałach. Mój kręgosłup zaczął wreszcie odpoczywać :). Po 1000 km dostała nieznacznych luzów (siodełko się rusza po 1- 2 mm na boki) co w niczym nie przeszkadza. O sztycy można dużo przeczytać w archiwum grupy dyskusyjnej pl.rec.rowery

Kierownica

RDX X-HB01 Karbon.

Oryginalnie montowaną w kineticu aluminiową kierownice kalloy, która pękła podczas próby objazdu trasy pierwszego maratonu zastąpiła Kore lite bar z wyższego modelu autora. Kierownica Kore poszła do roweru żony a do mojego kupiłem karbonową kierownicę ze wzmacnianymi pod rogi aluminiowymi krążkami końcówkami polskiej firmy RDX X-HB01 waga 152g. Kierownica jest ok, ale opowieści o tłumieniu drgań jakie posiada karbon - chyba trzeba być księżniczką żeby odczuć różnicę.

Klamki hamulcowe

Shimano XT BL-M770

Oryginalnie montowane w kineticu aluminiowe klamki tektro (które całkiem dobrze się spisywały, lecz zostały zamontowane w drugim rowerze) zastąpiły klamki  Shimano XT BL-M770. Na + tych klamek należy zaliczyć dużą śrubę baryłkową umożliwiającą łatwą regulację napięcia linki hamulcowej. 

Pompka

SKS rookie XL

Na + mała waga 115 gram, uszczelniana gumową zatyczką dysza oraz uszczelniana szczelina między uchwytem tłoka a obudową, dzięki czemu do pompki nie dostaje się woda, pył i błoto. Pompka przystosowana do pompowania wentyli samochodowych, jak i tradycyjnych rowerowych poprzez przełożenie uszczelki w głowicy. Jako poważną wadę należy wymienić pękającą głowicę, to już moja 3 pompka rookie XL. Pierwsza poszła reklamacji ale jej nie odebrałem, kupiłem nową w której również głowica odpadła - reklamowałem. Reklamacja rozpatrzona pozytywnie jednak w nowej pompce usterka się powtórzyła.... Jakoś pompkę naprawiłem, ale nie kupie już nowej jak mi znów odpadnie głowica lecz będę szukał takiej z uszczelnieniami jak rookie XL bo to się producentowi udało.

Rogi

Rogi PRO ALLOY SL 3D dł. 85 mm

Na + mała waga 62 gramy. Na początku wydawały mi się bardzo cieniutkie, ponieważ oryginalne rogi montowane w autorze miały większą średnicę i dawały pewniejszy chwyt. Teraz już się przyzwyczaiłem ale wciąż na wertepach raczej nie mam zaufania do pewności chwytu i dłonie trzymam na kierownicy. 

Szarym kolorem dopisane są komentarze z perspektywy dłuższego czasu użytkowania